Edutapia

Ja nie mogę nauczyć nikogo niczego. Ja tylko mogę sprawić aby inni zaczęli myśleć.

Sokrates

Układanki lewopółkulowe

 

 

Dlaczego u dzieci XXI wieku dominuje prawa półkula mózgu, przez co pojawiają się problemy związane z zaburzeniami komunikacji, myśleniem matematycznym, dysleksją? I co mają z tym wspólnego układanki lewopółkulowe?

 

 

 


Na początek przyjrzyjmy się za co odpowiedzialne są konkretne półkule naszego mózgu:

Lewa półkula odpowiedzialna jest za: 
– Mowę i jej rozumienie (w tym czytanie, tworzenie zasad gramatycznych, pamięć werbalną)
– Obliczenia matematyczne (działania na liczbach)
– Myślenie analityczne
– Logiczne myślenie
– Prawe pole widzenia
– Stereognozję (zdolność rozpoznawania przedmiotów za pomocą dotyku)
– Wyróżnianie detali
– Umiejętności związane z sekwencyjnością i szeregowaniem

Ciało modzelowate:
Leży pomiędzy półkulami mózgu. Jego funkcją jest przekazywanie informacji między obiema półkulami mózgu.

Prawa półkula odpowiedzialna jest za: 
– Wyobraźnie
– Kreatywność
– Myślenie abstrakcyjne
– Wyobraźnie przestrzenną (w tym orientację w terenie)
– Zdolności artystyczne
– Zdolności muzyczne (odbieranie muzyki i dźwięków z otoczenia)
– Intuicje
– Rozpoznawanie twarzy, wielkości, kolorów, kształtów itp.
– Pamiętanie wypowiedzi zautomatyzowanych (np. tekstów piosenek, daty urodzin, wierszyków itp.)
– Rozpoznawanie emocji
– Dodatkowo bierze udział w prozodii (rytm, melodia, akcent – wiemy kiedy krzyknąć, kiedy ściszyć głos, a kiedy zapytać)

Nie sposób nie zauważyć, że dzisiejszy świat jest pełen obrazów (filmy, zdjęcia, bajki, gify, emotikonki, animacje, gry), które stymulują głównie prawą półkulę mózgu. Co zrobić żeby uaktywnić i rozwinąć lewą półkulę? Z pomocą przychodzą układanki lewopółkulowe (pochodzące z Metody Krakowskiej opracowanej przez Jagodę Cieszyńską), które stymulują lewopółkulowe przetwarzanie sekwencji wzorów.

W przypadku kogo sprawdzi się ta pomoc? 
– Dzieci z zaburzeniami komunikacji
– Dzieci dwujęzycznych
– Dzieci zagrożonych dysleksją

Jak to działa? 
Dzieci muszą odwzorować (odtworzyć) schemat pokazany przez terapeutę (rodzica, nauczyciela). Najprostrze schematy składają się z czterech kolorowych kwadratów.

Gdzie kupić? 
Układanki lewopółkulowe autorstwa Jagody Cieszyńskiej można kupić przez internet na stronie Centrum Metody Krakowskiej. Można je również wykonać samemu lub z dzieckiem, do czego zachęcam.

 

Barbara Czapska
$model->autorzy->imie . ' ' . $model->autorzy->nazwisko ?>

Diagnosta i terapeuta zaburzeń integracji sensorycznej, pedagog specjalny, specjalista diagnozy i terapii pedagogicznej. Właściciel Edutapii.

www.facebook.com/czapskabarbara