Piszemy maila do nauczyciela.
Pandemia, która nas dotknęła przyczyniła się do wzrostu znaczenia poczty elektornicznej, aplikacji, komunikatorów czy grup społecznościowych w procesie edukacji. Coraz częściej nauczyciele i uczniowie kontaktują się ze sobą właśnie za pośrednictwem e-maili czy komunikatorów ogólnodostępnych . Pandemia pokazała, że taka możliwość utrzymywania kontaktu skutkuje lepszymi ocenami i lepszą relacją, która skutkuje większym zaufaiem młodszych do swoich nauczycieli.
Jak napisać maila do nauczyciela
E-mail to usługa internetowa służąca do przesyłania wiadomości tekstowych lub multimedialnych. Jest to krótka forma wypowiedzi rządzi się swoimi prawami, można go określić jako list elektroniczny, jednakże w budowie i stylu widać wyraźne różnice. Żeby ułatwić ludziom pisanie e-mailów utworzono pewne zasady, a uczniowie, chcąc dobrze wypaść często poszukują w internecie jak napisać maila do nauczyciela.
- Mail powinien być krótki i treściwy
- W tytule najlepiej zawrzeć i wyeksponować frazę kluczową
- Jeżeli e-mail musi być długi najlepiej załączyć go jako załącznik, a w treści listu napisać co zawiera załącznik
- Pisząc do nauczyciela trzeba używać języka oficjalnego, lepiej nie stosować skrótów myślowych, słownictwa zarezerwowanego dla znajomych, wszystkie zwroty Pani, Pan, Ci, Tobie zapisujemy dużą literą.
- Staraj się unikać aluzji, humoru może to być źle odebrane, nie stosuj również emotikonów- to nie jest list do kolegi czy koleżanki ale do nauczyciela,
- Słownictwo: swój list rozpocznij od „Dzień dobry”, „Szanowna Pani/Szanowny Panie”, staraj się unikać słowa „Witaj”. Pamiętaj po zwrocie grzecznościowym zazwyczaj stawia się przecinek, a to oznacza, że nową linijkę zaczynamy od małej litery.
- Stosuj odstępy jednego wiersza między akapitami, tekst i list będzie czytelniejszy
- W e-mailach nie obowiązuje zasada pożegnania i podpisu z prawej strony, dlatego zwrot grzecznościowy kończący i podpis umieszczamy z lewej strony, stosuj formy „Z poważaniem”, „Pozdrawiam” czy „Z wyrazami szacunku”. Pamiętaj, że po zwrocie grzecznościowym nie stawiamy przecinku.
- Nie udziwniaj wiadomości,
- Pamiętaj o podziale na części:a. Zwrot grzecznościowy, przywitanie
b. Wstęp i rozwinięcie- krótkie i treściwe przedstawienie tematu wiadomości
c. Zakończenie- przedstawienie naszych oczekiwań względem adresatad. Zwrot grzecznościowy kończący i podpis
Pisanie e-maili wcale nie jest takie trudne jak może się wydawać, trzeba zapamiętać po prostu kilka ważnych zasad i stosować ogólnie przyjęte zasady kultury osobistej. Pierwszy oficjalny e-mail zawsze będzie przysparzał problemy uczniom, jednak nie ma co się przejmować, nauczyciele to też ludzie i są wyrozumiali zdając sobie sprawę z tego, że młodzi ludzie dopiero uczą się zasad sporządzania oficjalnych pism.
Najnowsze komentarze