Program koła teatralnego
Rozwijanie zdolności i zainteresowań dzieci i młodzieży to wyjątkowa rzecz. Wielu przyszłych pedagogów snuje plany jak prowadzą zajęcia dodatkowe z różnych dziedzin, które są ich pasją lub przedmiotem nauczani, jak angażują uczniów w różnego rodzaju projekty, które później są nagradzane. Takimi zajęciami dodatkowymi są zajęcia plastyczne, historyczne, językowe, biologiczne czy teatralne.
Program koła teatralnego:
Jak każde zajęcia dodatkowe, tak i te posiadają swój własny program, w którym prowadzący zapisuje najważniejsze cele i iche realizację zgodą z programem. Dzięki przygotowanemu programowi, wiadomo na co należy przeznaczyć dodatkowe środki, co jest głównym założeniem. Program nie zakłada poszerzania wiedzy- to nie jest lekcja i nauka! Zajęcia koła teatralnego są po to, aby rozwijać zainteresowania i umiejętności, aby pomóc dzieciakom podnieść poczucie własnej wartości czy też pozwolić na samorealizację.
Jak poprawnie zbudować program koła teatralnego?
- Realizacja programu, jest to opis zajęć, czego dotyczą, kiedy się odbywają, co będzie ich efektem końcowym- w przypadku koła teatralnego przedstawienie, można od razu podać czego będzie też ono dotyczyło, czy będzie to inwencja twórcza dzieci i nauczyciela, czy wybrany fragment jakiegoś znanego dzieła;
- Określamy cele główne- określamy konkretne cele, które muszą być krótkie, treściwe, mierzalne, realne do osiągnięcia, to przede wszystkim cele związane z rozwojem i umiejętnościami dzieci biorących udział w zajęciach teatralnych, np. pobudzanie i rozwijanie zainteresowań, rozwijanie umiejętności pracy zespołowej;
- Określamy cele szczegółowe- czyli to jak będziemy krok po kroku dochodzić do celi ogólnych, mamy tutaj np. uwrażliwienie na piękno słowa, doskonalenie sposobu oddychania, doskonalenie techniki recytacji i tym podobne;
- Treści- czyli metody którymi będziemy się posługiwać podczas naszych zajęć z dziećmi, zwróćmy uwagę, że za metodę tutaj uznamy ćwiczenia czy gry, ale oprócz tego oczywiście standardowe pogadanki, zabawy tekstem, drama, czy małe improwizacje. Oczywiście tutaj też musimy uwzględnić sposoby i metody przygotowania się do przedstawienia, które uczniowie wystawią podczas jakiejś okazji, w to wliczamy również samodzielne przygotowanie scenografii, kostiumów czy zaproszeń;
- Osiągnięcia ucznia- tutaj krótko opisujemy co dziecku da uczestniczenie w kole teatralny, z czym wyjdzie po zakończeniu całego cyklu zajęć;
- Ewaluacja- ostatni punkt, który najciężej przychodzi nauczycielowi, który ocenia czy program i zajęcia są dobre czy też nie i co w przyszłości trzeba byłoby poprawić, aby przynosił efekty.
Dobrze przygotowany i odpowiednio poprowadzony program koła teatralnego daje możliwość osiągnięcia założonych celów i oglądania jak nasi podopieczni dorastają. Pamiętajmy, że jeżeli chcemy uczestniczyć w dodatkowych zajęciach to nie muszą być one prowadzone tylko w szkole, w miejscowościach działają również Centra Kultury, które zrzeszają młodych ludzi w różnych dziecinach. Nie wstydźcie się i angażujcie, nie bójcie się. Wyjdzie to Wam na dobre.
Najnowsze komentarze